torstai 2. huhtikuuta 2015

#oletihanaäiti

http://hyvinvointi.ts.fi/onnistun/olet-ihana-aiti-vaikka-seina-kaatuisi/

Linkin teksti  sai mulle tipan linssiin. Sai mut hymyilemään.  Sai mut lähtemään mukaan sanomaan se kuvan avulla kaikille että; Olen ihana äiti!

Nykyään oikeasti sitä ei ole helppo sanoa. Teet niin tai näin, on se väärin.  Milloin mistäkin saa somessa lukea että; olet huono jos syötät lapselle eineksia. Syötä luomua. Olet huono jos haluat lähteä ulos illanistujaisiin kaverien kanssa. Olet huono jos et leiki joka hetki lapsesi kanssa. Olet huono jos välillä korotat ääntä lapsellesi. Olet huono kun et pidä riittävän tiukkoja rajoja. Olet huono just tollaisena kuin olet. Teki siis niin tai näin, olemme me huonoja äitejä.

Aion rehellisesti kertoa että mä oon monena viikonloppuna tarjonnut Pyrylle ranskiksia. Ja nugetteja.  Juu, just niitä einesruokien paholaisia.
Mä oon useana viikonloppuna lähtenyt viettämään iltaa kavereiden kesken, sen takia että mun psyyke kestää perheen pyörittämisen.
Mä oon useana päivänä koulun jälkeen rojahtanut sohvalle, koska olen poikki ja vaikka en ole oman lapsen kanssa leikkinyt koko päivänä. Olen laittanut fröbelit pyörimään nauhalta ja sulkenut omat silmät hetkeksi.
Mä oon useana päivänä korottanut ääntäni uhmaikäiselle. Olen kyllä huutamiseni jälkeen myös pyytänyt anteeksi ja halannut lujaa.
Useasti myös annan periksi.  Enkä pidä riittävän tiukkoja rajoja. Lepsu mikä Lepsu.

Silti, kaikesta näistä huolimatta olen ihana äiti.
Koska:
- annan joka päivä hänelle ruoan. Terveellistä ja ravitsevaa, välillä ei niin terveellistä ja ravitsevaa. Mutta sellaista mitä itsekin olen pienenä saanut.
- annan joka päivä hänelle rakkautta, halauksin, sanoin, pusuin ja sylissä pitäen.
-puhun suurimman osan ajasta huutamatta, ja vaikka huudan, pyydän anteeksi.
-annan tilaa itsenäistymiselle ja luovuudelle.
-olen läsnä. En lyö, en hauku.
-leikinki paljon.

Minussa on paljon hyvää.  Niin paljon, että tästä lähtien vähät välitän muiden sanomisista. Minä teen just niin kuin parhaaksi näen. Tapojani en äitinä muuta, koska luulenpa, että Pyryn äitiä ihanampaa ei ole.

Sinäkin olet hyvä äiti.  Meissä kaikissa on pieniä vikoja, mutta ne ei tee meistä huonoja äitejä. Kukaan kun ei ole täydellinen.

1 kommentti:

  1. Täyttä asiaa! Kukaan ei ole aina täydellinen, mutta silti voi olla paras mahdollinen äiti omalle lapselleen :)

    VastaaPoista

Jätä rohkeasti kommenttisi. Se lämmittää mieltäni :)